recensies

Deze pagina is voor reacties/recensies.

17 augustus 2020, door Anneke (recensente bij https://surfingann.blogspot.com/)

Bij het zien van de schitterende cover van Tusk van Koen van der Cruyssen krijg je niet meteen een idee waar het boek over zal gaan, wel waar het boek zich vermoedelijk afspeelt. De titel maakt nieuwsgierig, je wilt er meer over weten. Het mooie van de cover is dat olifanten ook in het boek voorkomen. Het olifantenoog op de achterkant blijkt niet zomaar uitgelicht te zijn. In het boek kom je erachter hoe het zit.

Meteen vanaf het eerste hoofdstuk wordt je meegezogen in Tusk van Koen van der Cruyssen. Eerst leer je de drie hoofdpersonen kennen, wie ze zijn en waarom twee van de hoofdpersonen mee doen met het tv-programma Tusk. De een blijkt wat makkelijker te overhalen dan de ander. Allebei hebben ze zo hun eigen redenen om mee te doen aan het programma. Ook leer je de eigenaar van het tv-programma Tusk kennen, waarom hij Tusk heeft bedacht en wat zijn bedoeling van het tv-programma is. Na het lezen van dit boek kijk je heel anders naar reality-programma's. Je gaat je steeds afvragen hoe gemanipuleerd de deelnemers zijn, wat echt is en wat niet. Gaandeweg het verhaal leer je de hoofdpersonen van een andere kant kennen. Blijkt het dat de persoon die voor dom werd aangezien, niet zo dom is als het op het eerste gezicht lijkt. Ze laat je geregeld nadenken zoals bijvoorbeeld over materialisme. De ander lijkt toch niet zo'n perfect leven te leiden als dat hij wil doen voorkomen. Het is de vraag hoe lang hij het spel mee kan spelen. Tegen het eind zie je hem pas groeien. De eigenaar van het tv-programma blijkt er echt alles voor over te hebben dat zijn tv-programma een kijkcijferkanon is en schuwt er niet voor om alles uit de kast te halen daarvoor. Helaas is het eind van het weekend met hem wat ongeloofwaardig.

Tusk van Koen van der Cruyssen is een verhaal met diverse verrassende wendingen die je niet ziet aankomen, een verhaal met spannende momenten zoals bijvoorbeeld een bezoek van een olifant en een verrassend, maar ietwat ongeloofwaardig eind. Het verhaal laat zien dat niet iedere acteur die veel naaktscenes in films speelt ook automatisch een pornoacteur is en dom is, het verhaal laat zien hoe reality-programma's werken, hoe gehaaid mediamagnaten kunnen zijn, hoe veel mensen anders zijn dan ze laten zien, hoe een opmerking een eigen leven kan gaan leiden met alle gevolgen van dien en dat er een grotere band tussen mens en dier kan zijn dan veel mensen denken. De auteur heeft zich heel erg goed ingeleefd in de personen en dan met name in de hoofdpersonen en hun doen en laten. Ook de omgeving waar het verhaal zich afspeelt heeft de auteur goed weten te verwoorden. Je hebt het gevoel dat je er zelf bij bent.

Kortom; Tusk van Koen van der Cruyssen is een indrukwekkend verhaal dat laat zien hoe reality-programma's werken en waaruit blijkt dat mensen zich vaak anders voordoen dan ze zijn, maar ook dat veel mensen meer verstand hebben dan anderen vaak denken ook al hebben ze een beroep waar dat niet uit blijkt.

7 augustus 2020, door Miriam

Ik heb Tusk gelezen, was weer een bijzonder mooi boek vol inzichten. Ik herkende Aafjes Kenia-avonturen erin en wat ik vooral herkende is de struggle om jezelf te durven zijn zonder iets te verbergen. Openheid met verbinding en je daardoor vrij voelen. Ik ben er mee bezig. 😊

21 juli 2020, door Brigitte

Ik geef “Tusk” 5 sterren. Ik heb het boek, net als “Ik 2.0” in één adem uitgelezen!

5 juli 2020, door Albert

Net het boek uit! Wat ik wil zeggen is veel: bijzonder, origineel verhaaltje, inspirerend, boeiend en leerzaam… Masker afzetten, vrede met zichzelf, verlangens koesteren, maar niet alles hiervan kunnen verwachten. Mooi hoe het laatste hoofdstuk zich ontvouwt tot een onverwachte vriendschap. Dank voor dit mooi epos, ik zal het vrienden en bekenden zeker aanraden/uitlenen!

11 juni 2020, door Hanneke

Tusk is een kamp in de Afrikaanse savanne. Het kamp was lange tijd een populaire overnachtingsplek voor safaritoeristen tot de flamboyante Nederlandse miljardair, Bob de Kort, het kamp kocht en het ombouwde tot een omvangrijke televisiestudio met verborgen camera’s.

Zijn creatie is de setting voor het razend populaire tv-programma Tusk. Elke week ontvangt Bob, drie dagen lang, een tweetal bekende Nederlanders die met elkaar in de clinch liggen. Tijdens die drie dagen probeert Bob de gesprekken in ‘goede’ banen te leiden. De gasten zijn, naast de televisie-uitzending op primetime, voortdurend via een livestream te volgen.

“Het valt Gerard op dat Sil een beetje meewarig in zijn richting kijkt. Wellicht is ook zij niet echt ingenomen van de werkwijze van Bob, hoe hij het allemaal opblaast. Ze voelt zich zichtbaar ongemakkelijk.”

Bob heeft actrice Silvia Soul en zakenman Gerard Daems uitgenodigd om voor drie dagen naar Afrika te komen om mee te doen aan zijn programma. Tegen Bobs’ verwachting in is het de actrice die bedenkingen heeft en Gerard die vrij snel toezegt. Voor Gerard is de uitzending weliswaar een uitdaging, maar toch neemt hij de uitnodiging aan. Gerard en Bob kennen elkaar nog van vroeger. Zijn motivatie om mee te doen is te trachten de imagoschade te keren die hij onlangs leed door een onhandige uitspraak over Silvia.

Natuurlijk verloopt alles totaal anders dan de deelnemers konden bevroeden…

“Liefde vanuit vrede is zo ontzettend mooi. Wat ik gisteren allemaal vertelde, komt neer op leren ontwapend te zijn. Overgave. Net zoals je niet zomaar religies verzint en verkondigt, net zoals je niet zomaar veronderstellingen cement-hard maakt, zo leg je je dan ook op het vlak van een relatie met iemand die je nauw aan het hart ligt neer bij alles wat je geen zekerheid biedt.”

De originele insteek, spanning, maatschappelijke verhoudingen, emoties en een vleugje spiritualiteit maken Tusk tot een fijne leeservaring. Van der Cruyssen hanteert een  toegankelijke schrijfstijl en zijn taalgebruik is zeer verzorgd. Bovendien weet de auteur zijn personages prima te karakteriseren.

De cover is wellicht, commercieel gezien, niet helemaal goed gekozen. Let wel, hij is fraai, maar de lezer die het verhaal zal waarderen, zal wellicht niet zo snel een boek met dergelijke cover oppakken. Ligt hier een gemiste kans? Tusk is namelijk zeker een aangename verrassing!

31 mei 2020, door Jeanette

Prachtig boek! Ik was al meteen benieuwd waar het woord Tusk voor stond. En dan begon ik eraan. Bij mij moet het altijd vanaf bladzijde 1 al goed voelen want anders lees ik bijna niet verder. Hier was dit geen probleem: ik kon het boek niet wegleggen. Het is een fijne mix: beetje filosofisch, maar ook heel spannend. Echt een heel verrassend slot. En wat een mooi reisverslag (van co-auteur Aafje) zit in het verhaal verwerkt!

18 mei 2020, door Conny (recensente bij  https://conniesboekkies.wordpress.com/)

Koen van der Cruyssen is een auteur uit België die boeken schrijft met een maatschappelijk, filosofisch en spiritueel tintje. In het persbericht werd dit boek neergezet als spannende roman. Dit in combinatie met bovenstaande heeft een bijzonder origineel verhaal opgeleverd.

Tusk is de naam voor een kamp op de Afrikaanse savanne. Het was jarenlang een populaire overnachtingsplek voor safaritoeristen. De Nederlandse miljardair Bob de Kort heeft het opgekocht en omgebouwd voor zijn televisie concept.  Het kamp  is verbouwd en ingericht met een complete televisiestudio en overal verborgen camera’s. Van hieruit is de uitzending gestart van ”Tusk”. Het eerste seizoen was al razend populair en hij spint op kandidaten voor het komende seizoen. Elke week worden twee bekende Nederlanders hier samengebracht en moeten ze drie dagen met elkaar doorbrengen. Bob is zelf aanwezig om gesprekken te leiden maar buiten de gesprekken om zijn de kandidaten op elkaar aangewezen. Naast Bob is er alleen een technicus aanwezig waar de genodigden geen contact mee mogen hebben. Bob zoekt uiteraard twee mensen die elkaars tegenpolen zijn ofwel behoorlijk met elkaar overhoop liggen, want dat is beter voor de kijkcijfers. De uitzending is 24/7 te zien op internet en op primetime is er een uitzending op de landelijke televisie.   Voor deze uitzending heeft hij actrice Silvia Soul en zakenman Gerard Daems benaderd om deel te nemen.  Gerard Daems had een ongelukkige uitspraak gedaan richting deze actrice wat per ongeluk een groter publiek bereikte. Hij kent Bob nog van vroeger en besluit al snel mee te doen aan het programma. Alles om zijn reputatie weer op te vijzelen.  Silvia heeft haar bedenkingen en besluit echter toch te gaan. Na uitleg van de spelregels door Bob begint het programma en is er geen weg terug. Dat het uiteraard heel anders zal gaan lopen dan in de planning is, kan je als lezer alleen maar verwachten en op wachten. Gelukkig wordt het wachten beloond.

Hoewel het concept van Bob doet denken aan een combinatie tussen villa Felderhof en Big Brother ( voor de jeugdige lezers beiden onbekend maar dit waren televisie programma’s uit een grijs verleden waarbij in de eerste twee bekende uiteenlopende mensen gingen logeren bij presentator  Rik Felderhof en bij het tweede programma een groep mensen werd opgesloten in een huis en 24 uur lang werden gefilmd ), weet hij als programmamaker dat de kijker smult van dit soort verhalen. Verder is het een man die zijn zin weet te krijgen, dus des te groter is zijn verbazing als de actrice Silvia in eerste instantie geen zin heeft in het reisje Afrika. Het karakter van Silvia blijkt niet zo lichtvoetig als beide heren denken en ze ontpopt zich als filosofische dame. Ze houdt een dagboekje bij met fragmenten en gedichten die ook voorbij komen in het verhaal. Bob probeert het echter zo te sturen dat zijn gasten de confrontatie opzoeken voor hogere kijkcijfers. Hierin schuwt hij niets en al snel blijkt hij niet helemaal eerlijk te spelen. De manier waarop Silvia en Gerard hierop in spelen is misschien een beetje voorspelbaar maar door de manier waarop de auteur dit beschrijft niet storend.

Het verhaal is goed omschreven, de spanningsopbouw is goed al zit er hier en daar wat vertraging in door de filosofische stukjes. Daarentegen zijn die wel weer heel mooi en goed beschreven. Zo vergelijkt Silvia haar lichaam met een zandloper. Het hoofd bovenin en haar hart onderin. De hals van de zandloper is de doorstroom van vrede en berusting in haar hart. Hierover staat ook een gedicht en bespreekt ze dit samen met Gerard. Zo leren ze elkaar anders zien en proberen ze elkaar te begrijpen. Een originele wijze om de karakters op deze manier meer diepgang te geven in een, naar verhouding, krap aantal pagina’s.  Het is een mooie combinatie van diepgang en spanning.

In het persbericht staat dat het om een spannend boek gaat, dit in combinatie met de cover en de achterflap tekst, sprak mij zeer aan. Op de achterzijde staat een  mooie foto van het oog van de olifant in close-up en na het lezen van het verhaal is de cover een goede keuze bij het verhaal. Het verhaal zelf telt slechts 135 pagina’s en als lezer word je gevangen in het verhaal en lees je het in een stuk uit.  Verder kon ik het niet nalaten om het nummer Tusk van Fleetwood Mac op te zoeken zodra dit in het verhaal ter sprake komt. Met deze muziek op de achtergrond gaf het net een beetje meer sfeer al was die ruim voldoende aanwezig door de goede omschrijvingen van de auteur.

Tusk was een aangename kennismaking met het werk van deze auteur.

14 mei 2020, door Dayenne (recensente bij https://indeboekenkast.com/)

In het tv-programma Tusk worden twee gasten uitgenodigd op kamp Tusk, dat zich te midden van de Afrikaanse savannes bevindt. De gasten verblijven enkele dagen in het kamp en worden omringd door camera’s. Daarnaast houdt presentator Bob verschillende interviews met zijn gasten. Een compilatie van dit geheel wordt uitgezonden in een tv-programma op prime time. Presentator Bob is erg gefocust op het behalen van zo veel mogelijk kijkers en heeft daar alles voor over.

Deze keer verblijven actrice Sil Soul en Gerard Daems, directeur van een zorginstelling, op kamp Tusk. Bob heeft hen uitgenodigd, omdat Gerard tijdens een jaarlijkse bijeenkomst van zijn grote zorginstelling een onhandige uitspraak heeft gedaan over actrice Sil Soul. Gerard moet zijn reputatie hoog zien te houden en weet conversaties meestal naar zijn hand te zetten. Toch weet presentator Bob de zaken echter zo te manipuleren, dat Gerard zijn geduld verliest en bijzondere uitspraken doet, die schadelijk zijn voor zijn goede naam.

De spannende roman Tusk heeft drie hoofdpersonages: Gerard, directeur van een zorginstelling, actrice Sil en mediamagnaat Bob. Drie heel verschillende karakters die in de eerste drie hoofdstukken geïntroduceerd worden.

Mediamagnaat Bob kiest bewust gasten die elkaar waarschijnlijk in de haren gaan vliegen. Tijdens het verblijf op kamp Tusk manipuleert hij zijn gasten en hoopt hij op confrontaties tussen hen beiden, zodat hij een sensationeel programma kan maken en hoge kijkcijfers kan behalen.

Actrice Sil Soul gaat regelmatig naakt in de films waarin zij speelt, waardoor mensen haar soms snel veroordelen: enkel beauty en geen brains zoals Gerard onhandig opmerkt tijdens een jaarlijkse bijeenkomst van zijn zorginstelling. In het verhaal blijkt dat de actrice veel meer diepgang heeft en meer te bieden heeft dan enkel een mooi lichaam. Sil blijkt een filosofisch denker en heeft haar prachtige gedachten in haar gedichten verwerkt, zoals het gedicht De zandloper.

De zandloper:
Mijn lichaam is een zandloper.
Boven is het hoofd.
Onder is het hart.
De hals biedt enkel doorgang bij vrede.

Als ik geen vrede heb
word ik onstabiel.
Boven zit het vast
en alles voelt zwaar.

Vind ik vrede
dan stroomt het zand
waardoor diepe vreugde
ontstaat in mijn hart. - Koen van der Cruyssen

Een prachtig gedicht met inzichten over het leven. Sil legt in het boek ook verschillende gedichten en gedachten uit, die prachtig en weloverwogen zijn. Deze roman bevat hierdoor een filosofisch tintje dat zeker interessant is als je daarvan houdt. Anders leidt het misschien af van het verhaal en wil je enkel weten hoe het verhaal afloopt.

Het verhaal speelt zich af in kamp Tusk, een luxe kamp midden in de Afrikaanse savanne (Kenia). Actrice Sil brengt voorafgaand aan haar verblijf in kamp Tusk ook enkele dagen door in Nairobi en bezoekt de plaatselijke bevolking. Daarnaast doen de gasten van het kamp een wildsafari waarbij ze een bijzondere ontmoeting hebben met een olifantenkudde. Deze omgeving vormt een prachtige achtergrond voor deze spannende roman.

Auteur van dit boek is de Belgische Koen van der Cruyssen: denker, schrijver en genieter, zoals hij zichzelf omschrijft. In 2014 schreef hij het boek De Zoo. Vervolgens schreef hij in 2018 het boek Ik 2.0. Hierbij begon hij een leuke samenwerking met de Nederlandse dames, Aafje en Jacqueline. Ook zijn boek Tusk heeft hij samen met deze dames geschreven, hoewel Koen van der Cruyssen als auteur op het boek vermeld staat. Aafje heeft prachtige beschrijvingen toegevoegd en Jacqueline deelt geweldige inzichten in het verhaal. Als trio willen ze boeiende verhalen brengen, die zowel in de breedte als in de diepte telkens sterk worden uitgewerkt. Met deze spannende roman Tusk is dat zeker gelukt. Ik waardeer het boek met 4 sterren.

23 april 2020, door Lieve

Net zoals De Zoo en Ik 2.0 heb ik nu ook Tusk “verslonden”.

Het leuke is dat ik, ook bij je vorige boeken, altijd nieuwsgierig ben naar het vervolg.

Het is daarom dat ik het boek niet vlug wilde uitlezen, zo werd mijn nieuwsgierigheid altijd geprikkeld.

Je bezit over een grote fantasie, dat wist ik al, maar dat heb je nu weer bewezen en dat diepzinnige in je boeken, daar hou ik van, dat weet je…

Het is verrassend hoe een banale verspreking, als ik het zo mag stellen, zo een immense wending kan nemen.

Ik wou ook nog even aanhalen dat de quote van de bergtoppen en dalen bij me bleef nazinderen, er zit een grote waarheid in. De zandloper is ook heel mooi geschreven, kortom je hebt dat weer supergoed gedaan!

Nogmaals gefeliciteerd dus!

14 april 2020, door Els

Het boek leest heel vlot, is verrijkend en gegoten in een mooi verhaal. Net als de vorige een aanrader om te lezen. Proficiat!!